Relevant content bygger varumärket

Vi har sagt det förut, men content is king och kommer fortsätta att vara det. Innehåll har alltid varit viktigt och det är i och för sig inget nytt. Men formerna för det har ändrats och i och med att kommunikationen framöver allt mer kommer att gå igenom företagens egna kanaler, så är det ännu viktigare att ha något intressant att berätta. Inom traditionell PR brottas man med att ha den vassaste nyheten för att passera nyhetschefens kritiska nålsöga. När vi, lite slarvigt i och för sig, pratar om content i egna kanaler handlar det om att ha ett innehåll som är tillräckligt intressant, engagerande och relevant som många vill läsa. Och dela.

Jag vet att många av er marknadschefer och kommunikationsansvariga brottas med frågan. Hur kan vi ta fram innehåll som är relevant för många, utan att bli irrelevant för vårt varumärke? Dags att ta fram en kreativa hatten och tänka lite utanför boxen så här i början av terminen. Det är nu allt är möjligt och våra hjärnor inte är så inkörda i gamla hjulspår.

Bästa sättet är väl att inspireras av andra. Kolla in vad kollegorna i branschen gör på Youtube, Facebook och Instagram. Kolla upp de bästa snackisarna just nu, var har de sitt ursprung? Och inspireras gärna av nyhetssajter som bara bygger på att ta fram innehåll som folk vill läsa och dela. Kit är ett bra svenskt exempel och amerikanska Mashable förstås. På företagssidan, kika gärna på hur IBM och Microsoft bygger sina varumärken genom ett intelligent och relevant innehåll som visar på att de är väl förankrade i de samhällen där de verkar.

Skärmavbild 2015-08-24 kl. 10.53.55

Ett annat exempel är Electrolux #secretingredient som framgångsrikt fått många matlagningsintresserade världen över att dela med sig av sina bästa tips.