Tidal – mycket PR men ogenomtänkta budskap

Tidal Logo

Veckans mest kändistäta PR lansering hölls onekligen igår i New York när JayZ tillsammans med bland annat Rihanna, frugan Beyoncé, Madonna och Alicia Keys, presenterade nyheten att de lämnar Spotify för den norska streamingtjänsten Tidal, som JayZ köpte tidigare i år. PR-folket som jobbade med den här presskonferensen, hade säkert inga större problem att locka all världens medieuppbåd med en sådan line-up.

Det som är spännande är att kika på vad som egentligen presenterades. Artisterna lämnar Spotify med ambitionen att använda Tidal som exklusiv distributionsplattform för nya låtar som det verkar. Affärsmodellen är att ovan nämnda artister äger tjänsten själva för att få bättre kontroll och, viktigast av allt, mer intäkter.

Man kan förstå att musikbranschen och artisterna yvas över detta. Att ta kontrollen över distributionen kanske kan öka på intäkterna från själva musiken igen. En stor nyhet. Dock kan jag inte se att det är en stor och positiv nyhet för någon annan, än de själva.

Vem har tänkt på konsumenterna i den här lanseringen undrar jag? Fanns de inte alls med i målgruppsanalysen som gjordes innan kommunikationsstrategin och budskapen togs fram? Om någon ska bry sig bör nyttan för användaren alltid vara utgångspunkten. Inte fördelarna för avsändaren.

Än värre är att gå in på artisternas kommunikation i sina egna kanaler. Alicia Keys skriver på sitt Instagramkonto: ”The game changes now” (läs: nu ska vi få mer betalt) och Madonna skriver uppfordrande ”Nothing is for free…Somewhere, somehow someone has to pay”. Tänker på vad som skulle hända om ett företag kommunicerade på det sättet med sina kunder.

För i slutändan är det marknaden, det vill säga vi som ska betala som avgör. Det är inga andra villkor för det som gäller oavsett om du säljer musik eller mobiltelefoner. Kundnyttan måste vara i fokus och utbud i relation till efterfrågan styr vår betalningsvilja. Och i en värld där allt förväntas vara tillgängligt överallt funkar inte inlåsning och exklusivitet. Det kommer hela tiden ny musik och nya artister och musikälskarna väljer den tjänst som är enklast och har det största utbudet. Jag kan inte säga om det är Tidal, Spotify eller någon annan. Men den som tror att vi kommer att vilja betala mer för musiken bara för att artisterna borde få tjäna mer pengar är fel ute. Utbud och efterfrågan styr. Och idag är utbudet och tillgängligheten så enormt mycket större än när Madonna släppte ”Like a Virgin” för 30 år sedan. The game has changed…