Varumärkesbygge och samhällsnytta kan gå hand i hand

I går vann vår kund SCA, vi på Beachfront Communications och vår partner, mediabyrån Zenith guld i kategorin årets kampanj på Stockholm Media Week. Naturligtvis extremt kul och ytterligare ett kvitto på allt hårt arbete som lagts ned.

Det som gör det hela ännu mer kul, och framförallt viktigt, är att SCA ser marknadspotentialen i att driva en viktig samhällsfråga. Att öka jämlikheten inom idrotten genom att bryta tabut om mens i idrotten och ge unga tjejer, toppidrottare, tränare och andra engagerade i idrott verktyg för att prata om mens och idrott.

Och utgångspunkten för arbetet har naturligtvis varit att SCA vill ta ett ansvar i denna för dem mycket viktiga fråga. Men lika viktigt har hela tiden affären varit, att genom detta långsiktiga arbete stödja Libresse varumärke och försäljning.

Juryn träffar detta bra i sin motivering.

”Ett varumärke som vågar driva en viktig fråga

”Målgruppen har äntligen fått något att känna igen sig i och identifiera sig med, med rejält ökad varumärkeslojalitet som bevis på att man lyckats”

”Man tar arbetet på blodigt allvar och vågar, vill och lyckas med att bryta tabun inom områden fyllda med fördomar och stereotypa uppfattningar”

Att proaktivt arbeta med viktiga samhällsfrågor som ligger nära företagets kärnaffär kopplat till sin egen marknadsföring är något som många fler företag skulle kunna göra – det gagnar samhället i stort och det egna varumärket.