Viralsajterna borde vara PR-konsulternas våta dröm

Både Expressen och Aftonbladet har ju hakat på tåget med viralsajter, det vill säga sajter vars innehåll är framtaget både till format och innehåll för att delas. Konceptet är så framgångsrikt att Expressen nu väljer att satsa internationellt med sitt koncept.

Om kvällstidningarna tidigare levde på att ett löp sålde tidningar, till att sedan få så många besökare som möjligt till sin sajt när de började satsa digitalt, handlar det nu istället nyhetslogiken om delningar. Och kvällstidningarna har säkert rätt förutsättningar eftersom de vet vad som funkar. Rubriker som lovar mer än de levererar, gärna med inslag av gulliga djur eller barn som direkt appellerar till vårt känsloregister från skratt till gråt.

Personligen får inte gulliga kattungar, bebisar som sjunger eller män som äter 100 korvar på två minuter, mig att läsa eller ännu mindre, dela ett inlägg. Däremot är logiken bakom viralsajterna intressant. Med rätt innehåll till rätt målgrupp kan man få stor spridning i sociala kanaler. Vi som jobbar med PR och den ständiga frågan kring hur man får spridning i sociala kanaler, borde se och lära.

Jag tror att många företag och organisationer skulle vinna på att tänka mer i viral logik och ha möjligheten till spridning som utgångspunkt i sociala kanaler. Och det behöver inte vara banalt eller kvällstidningsmässigt för det, utan skulle kunna vara mer inriktat på olika intressen eller ämnen mot en smalare målgrupp där företaget kan bygga sin egen ”viralsajt”

BuzzFeed_News_Logo

Men för att lyckas med virallogiken måste man tänka på att förpacka sitt innehåll bättre och på rätt sätt. Vilket både Expressen och Aftonbladet i Sverige kan, men titta gärna också på amerikanska Buzzfeed och hur de lyckas blanda både humor, nöje och mer seriösa inslag. Allt anpassat för delning.

Succén kanske inte är längre än ett klick bort!