Zlatans varumärke är mer Dolce & Gabbana än Dressman

©Pressbild Dressman

©Pressbild Dressman

Kanske framtiden kommer att utvisa annorlunda, men just nu fattar jag inte Zlatans val att bli Dressmans ansikte. Varumärken som samarbetar måste ha förtjänat varandra på ett eller annat sätt. Hjälp mig någon, men jag ser inte det sambandet här! Dressman är ett norskt (!) mainstreamvarumärke för män som inte är särskilt klädintresserade, men som i alla fall är måna om att inte vara helt fel ute. Ett klädmärke i mittfåran som inte sticker ut eller utmanar på något sätt. Inget fel med det, eftersom det är en framgångsrik strategi de valt. Men, om det är något som Zlatans varumärke representerar är det ju inget av detta. Långt ifrån lagom, alltid utanför boxen i bemärkelsen att sticka ut, provocera och göra det ingen annan gjort förut. För mig är Zlatan mer Dolce & Gabbana om han skulle välja ett klädmärke som matchar hans persona. Volvo kan ju också kännas som ett udda val för denna megastjärna. Men här fanns ändå en strategi känns det som. Zlatan verkade vilja omfamna sitt svenska arv, och två svenska världsvarumärken kunde förenas i något som rent kommunikativt kändes helt rätt. I medierna kunde man läsa att Zlatan valde en Volvo när han fick barn vilket kändes trovärdigt, särskilt som samarbetet med Volvo hade initierats av Zlatan själv. Den suggestiva filmen i kombination med den coolaste version av nationalsången som någonsin gjorts, höjde värdet på både Zlatans och Volvos varumärkesaktier. Summa summarum gynnar det varken Zlatans eller Dressmans varumärke om det inte finns någon gemensam ”värdegrund” att förenas kring. Kanske framtiden visar att jag är helt fel ute. Ska därför bli spännande att följa.